لیفتراک چیست ؟

لیفتراک چیست؟ مکانیسم کار و کجا استفاده می شود؟

لیفتراک یک وسیله نقلیه صنعتی کوچک است که دارای یک پلت فرم دوشاخه ای است که در قسمت جلو متصل است و می توان آن را برای جابجایی در زیر محموله برای بلند کردن یا جابجایی آن بالا و پایین کرد. لیفتراک ها نیازهای صنایع مختلف از جمله انبارها و سایر تاسیسات ذخیره سازی بزرگ را تامین می کنند.

لیفتراک ها با باتری الکتریکی یا موتورهای احتراقی تغذیه می شوند.  برخی از لیفتراک ها به اپراتورها اجازه می دهند هنگام رانندگی و کار با دستگاه بنشینند در حالی که برخی دیگر از اپراتور می خواهند بایستند. این به طور گسترده در سراسر صنعت برای حمل و نقل مواد و کالا استفاده می شود.
بیایید اجزای کلیدی لیفتراک، مکانیزم لیفتراک و کاربردهای آن را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم.


اجزای اصلی لیفتراک که باید بدانید

لیفتراک از اجزای مختلفی تشکیل شده است که برای انجام کارها به طور موثر مورد نیاز است. از قاب لیفتراک، منبع نیرو گرفته تا وزنه تعادل برای عملکرد موثر لیفتراک ضروری است.

 

بدنه لیفتراک

بدنه لیفتراک حیاتی ترین جزء است که پایه ماشین را تشکیل می دهد. تمام اجزای کلیدی لیفتراک از جمله چرخ ها، وزنه تعادل و دکل به بدنه لیفتراک متصل می شوند.

 

وزنه ضد

وزنه ضد وزنه چدنی است که به قسمت عقب لیفتراک متصل می شود. هدف وزنه تعادل، تعادل باری است که بلند می شود. در لیفتراک برقی، وزنه تعادل به باتری سرب اسیدی ثابت می شود.

 

منبع انرژی

منبع تغذیه لیفتراک از یک موتور احتراق داخلی تشکیل شده است. سوخت موتور را می توان با LPG، CNG، گازوئیل و گاز طبیعی تامین کرد. لیفتراک های برقی انرژی را از سلول های سوختی یا باتری های اسید سرب می گیرند.

 

ساید شیفت

ساید شیفت به عنوان پایه لیفتراک عمل می کند. ساید شیفت روی ریل های دکل ثابت می شود تا بتواند به راحتی به سمت بالا و پایین حرکت کرد.

 

دکل

دکل قسمتی عمودی است که بارها را به سمت بالا بلند کرده و پایین می آورد.  دکل از ریل های در هم قفل شده تشکیل شده است که کنترل افقی را ارائه می دهد.  دکل ممکن است مجهز به غلتک باشد.

 

لیفتراک چگونه کار می کند؟
لیفتراک ها قدرت خود را از دو مکانیسم در هم تنیده می گیرند:

  •     یک جفت سیلندر هیدرولیک
  •     یک جفت قرقره زنجیر غلتکی
  •     کنترل ها

 

مکانیسم بالابر: سیلندرهای هیدرولیک

دسته بالابر به یک پمپ هوای الکتریکی در پایه لیفتراک متصل شده است. هنگامی که دسته فشار داده می شود، پمپ هوا را فعال می کند که هوای بیرون را از یک فیلتر می کشد و آن را به داخل لوله ای که به سیلندرهای هیدرولیک می رسد، وادار می کند.

یک سیلندر هیدرولیک متشکل از یک لوله توخالی است که در یک انتها بسته شده و یک پیستون روغنکاری شده انعطاف پذیر به سر دیگر آن متصل می شود. هوا از طریق پایه سیلندر به دام می افتد و اجازه می دهد گازها بدون نشت به بیرون وارد شوند.

حجم گاز در سیلندر باعث افزایش فشار داخل آن می شود. فشار وارد شده به ناحیه سر پیستون نیرویی رو به بالا ایجاد می کند. این نیرو باعث می شود که پیستون به سمت بالا حرکت کند و حجم گاز افزایش یابد و فشار به حداقل برسد. تعادل فیزیکی در ارتفاع لیفتراک و نیرویی معادل از گاز و بار لیفتراک ایجاد می کند.

برای بالا بردن بار اپراتور دسته را به سمت جلو هل می دهد و به لیفتراک سیگنال می دهد که هوای اضافی را به سیلندرها پمپ کند.

برای کاهش بار اپراتور دسته را به سمت عقب می کشد که به یک سوپاپ مخصوص برای تخلیه گاز از سیلندرها سیگنال می دهد.


مکانیسم بالابر: قرقره زنجیر غلتکی

پیستون های هیدرولیک به دو ساختار عمودی اصلی که به نام دکل معروف هستند متصل می شوند. شاخک هایی که قرار است بار را حمل کنند توسط یک جفت قرقره زنجیره غلتکی به بدنه اصلی لیفتراک متصل می شوند که تکیه گاه آنها چرخ دنده ای را در بالای دکل تشکیل می دهد.

 

 

از این رو، هنگامی که پیستون های هیدرولیک دکل ها را در جهت بالا فشار می دهند، چرخ دنده های روی دکل ها بر روی زنجیر غلتکی فشرده می شوند. این اتفاق می افتد زیرا یک طرف زنجیر به قاب غیرقابل حرکت لیفتراک ثابت می شود و تنها راهی که دکل ها می توانند به سمت بالا حرکت کنند این است که چرخ دنده ها در جهت عقربه های ساعت بچرخند و شاخک ها را بالای سر بکشند.

اهمیت این مکانیسم این است که به شاخک ها اجازه می دهد تا دور از دسترس سیلندرها بروند. اگر برای قرقره های زنجیره ای غلتکی در نظر گرفته نشده باشد، لیفتراک ها به سیلندرهای بسیار بلندتری نیاز دارند تا بار را تا ارتفاعی معادل بالا ببرند.


کنترل ها
لیفتراک ها دارای دو دسته کنترل هستند: یکی برای فرمان و دیگری برای بلند کردن.

 

کنترل فرمان

کنترل فرمان شبیه به گاری گلف عمل می کند که دارای پدال شتاب، فرمان، ترمز، دنده عقب و دنده جلو است. لیفتراک ها از فرمان چرخ عقب استفاده می کنند. هنگامی که فرمان را روشن می کنید، چرخ در محور عقب شروع به چرخیدن به جلو و عقب می کند. این به طور عمدی طراحی شده است تا به اپراتور اجازه دهد تا درجه چرخش و دقت بیشتری را در حین جابجایی محموله داشته باشد.

 

کنترل بالابر

کنترل بلند کردن شامل دو اهرم است: یکی برای بلند کردن دوشاخه به سمت بالا و پایین و دیگری برای کج کردن بار به عقب و جلو.

عملکرد کنترل بالابر همانند مکانیسم بالابری که در بالا توضیح داده شد. مکانیسم کج کردن تا حدودی متفاوت است. دو جفت سیلندر هیدرولیک اضافی به پایه دکل ها متصل شده اند.

هنگامی که دستگیره شیب در جهت جلو حرکت می کند، هوا به طور خودکار محفظه را پر می کند. افزایش فشار به اندازه ای است که سر پیستون را فشار دهد و دکل ها از بدنه خودرو دور شوند.

 


هنگامی که دستگیره شیب به عقب منتقل می شود، هوا به آرامی از سیلندر خارج می شود و به قسمت دیگر سیلندرهای متصل به دکل پمپ می شود. هنگامی که پیستون ها به جلو رانده می شوند، دکل ها به سمت خودرو رانده می شوند.


کاربردهای صنعتی لیفتراک

لیفتراک ها صنایع ذخیره سازی و حمل و نقل را کاملا متحول کرده اند. لیفتراک برای اولین بار در اوایل قرن بیستم اختراع شد و اکنون به بخشی حیاتی از دنیای صنعتی مدرن تبدیل شده است. لیفتراک ها به دلیل شاخک های چنگال مانند آنها که بار را بالا می برند نامگذاری شده اند.


لیفتراک اساساً در موارد زیر استفاده می شود:

1. ساخت و ساز ساختمانی

لیفتراک های صنعتی به عنوان تجهیزات بسیار مفیدی در سایت های ساخت و ساز عمل می کنند، زیرا می توان از آن برای حمل مصالح ساختمانی سنگین در فواصل طولانی، در زمین های ناهموار استفاده کرد. عملکردهای یک ابزار بالابر و یک وسیله نقلیه را ادغام و متعادل می کند. لیفتراک ها می توانند پالت های آجر، مصالح ساختمانی و تیرچه های فولادی را از کامیون تحویل تخلیه کرده و به محل کار منتقل کنند. اکثر شرکت های حمل و نقل اکنون لیفتراک های سوار بر کامیون را با خود حمل می کنند تا محصولات ساختمانی را به راحتی بارگیری کنند.


2. انبارها

در انبارها بیشتر از لیفتراک استفاده می شود. لیفتراک ها عمدتاً برای بارگیری و تخلیه کامیون و برای حمل کالا استفاده می شوند. طیف گسترده‌ای از لیفتراک‌ها وجود دارد که شامل ماشین‌های عابر پیاده تا کامیون‌های سنگین راننده می‌شود.

لیفتراک ها از نظر اندازه متفاوت هستند، از ظرفیت یک تن برای کارهای مربوط به انبار عمومی تا ظرفیت 50 تن برای کارهای کانتینری حمل و نقل متغیر است. یک صفحه روی لیفتراک بالاترین وزنی را که می تواند بلند کند تعیین می کند. اپراتورهای لیفتراک می توانند شاخک ها را بالا و پایین ببرند، از شیفترهای جانبی برای جابجایی بارها استفاده کنند و دکل را کج کنند تا بار از چنگال ها سر نخورد.

از ماشین های پالت برای تخلیه و پرکردن کالاهایی که روی پالت تحویل می شوند مانند کارتن و کالاهای کنسرو استفاده می شود.


3. عملیات بازیافت

 

 

لیفتراک ها همچنین در عملیات بازیافت برای تخلیه کامیون ها یا کانتینرهای بازیافت و حمل محتویات آنها به جایگاه های دسته بندی استفاده می شوند. لیفتراک ها می توانند به طور موثر کامیون های مستقیم، تریلرهای تراکتور، آسانسورها و واگن های راه آهن را بارگیری و تخلیه کنند. اتصالات قفس را می توان برای حمل موادی مانند لاستیک استفاده کرد که ممکن است از چنگال ها سر بخورد.

قبل از شروع عملیات بارگیری/تخلیه، محل کار باید به خوبی آماده شود. ترمز خودرو باید تنظیم شود. جک های ثابتی که از نیمه تریلر متصل به تراکتور پشتیبانی می کند، باید برای جلوگیری از واژگونی لیفتراک نصب شوند. اطمینان حاصل کنید که ارتفاع درب ورودی وسیله نقلیه حداقل 5 سانتی متر از ارتفاع لیفتراک فاصله دارد. همچنین مطمئن شوید که اسکله ها و همچنین صفحات داک هیچ گونه مسدودی نداشته و کاملاً خشک باشند. هنگام سفر بدون بار، دوشاخه ها باید به سمت پایین و در هنگام سفر با بار به سمت بالا نگه داشته شوند.

4. اسکله ها

 

 

لیفتراک‌ها در زمان‌هایی که نیاز به روشی سریع و کارآمد برای بارگیری تسلیحات و تدارکات احساس می‌شود، برای انباشتن و تخلیه کشتی‌ها و لنج‌ها در طول جنگ‌های جهانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

امروزه از لیفتراک های سنگین برای حمل کانتینرهای حجیم از کامیون های تحویل به مناطق ذخیره سازی کنار اسکله و سپس به کشتی ها استفاده می شود. برای حمل و نقل محموله های چوب و فولاد، پس از تخلیه استفاده می شود.

5. برف روب

 

 

لیفتراک همچنین می تواند نیازهای برف روب را تامین کند. کارآفرینان می توانند یک ضمیمه برای لیفتراک صنعتی بخرند یا کرایه کنند که به پارو کردن برف کمک می کند. این یک گزینه بسیار معقول از استخدام یک برف روب است. می‌تواند به راحتی از مسیر پوشیده شده توسط برف در پارکینگ و مسیرهای پیاده‌روی خارج شود.
پیشگام لیفتراک بهترین نوع لوازم یدکی و تجهیزات انواع لیفتراک و ماشین های راهسازی و انبارداری را به شما عزیزان ارائه می دهد.

پیشگام لیفتراک عرضه کننده انواع با کیفیت ترین لوازم یدکی برای انواع لیفتراک‏ های داخلی (سپاهان ، سهند ، آریا و ...) و  لیفتراک‏ های وارداتی (Komatsu , Toyota , Caterpillar , Clark , Linde , …)

شماره های تماس و شبکه های مجازی ما :

واتساپ ، تلگرام ، روبیکا و ایتا : 09124920155 (خدایکی) – 09202726361 (صادقپور)