پیچ و مهره در زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی

پیچ و مهره در زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی

یکی از قطعاتی که در ماشین آلات مختلف به تعداد زیاد به کار می‌رود و نقش بسیار مهمی در زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی و کشاورزی دارد، پیچ و مهره ها هستند؛ قطعاتی عمدتاً کوچک که بدون وجود آنها بزرگترین قطعات نیز ممکن است کارآمدی خود را از دست بدهند. پیچ و مهره ا همیشه برای اتصال سایر قطعات به یکدیگر به کار می‌روند. نوع اتصالی که پیچ و مهره ها ایجاد می‌کنند از نوع اتصال جدا شدنی است، یعنی در صورت لزوم می توان با باز کردن پیچ و مهره، آن اتصال را از بین برد و قطعات را از یکدیگر جدا نمود. سه دلیل عمده برای باز کردن پیچ و مهره ها وجود دارد؛ اولی اینکه قطعاتی که توسط پیچ و مهره به هم متصل شده‌اند نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشند، دوم اینکه خود پیچ یا مهره آسیب دیده یا فرسوده شده باشند و نیاز به تعویض داشته باشند و دلیل سوم باز کردن پیچ و مهره ها، بازدید و بازرسی قطعات یا نظافت و سرویس قطعات می‌باشد.

پیچ و مهره ها در زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی بسیار پر استفاده هستند و از برخی از کاربرهای آنها عبارتند از اتصال کفشک ها به زنجیر، اتصال لینکها به یکدیگر، اتصال رولیک یا یوک یا هرزگرد چرخ کامل (آیدلر) به ماشین. همچنین اتصال ناخن و کلنگ بیل مکانیکی و لودر و یا گوشه و تیغه بلدوزر و گریدر بدون پیچ و مهره ها امکانپذیر نیست.

پیچ و مهره در زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی

افزایش عمر پیچ و مهره

برای افزایش عمر مفید پیچ و مهره ها باید نکاتی را رعایت کرد که نتیجه آن کاهش هزینه‌های مختلف ماشین و افزایش عمر مفید سایر قطعات و بهبود عملکرد آنها می‌باشد. در ذیل به برخی از این نکات اشاره می‌کنیم:

 

1. نصب پیچ و مهره‌ها باید صحیح و مطابق به دستورالعمل‌های تولید کننده و با استفاده از ابزارهای مناسب انجام شود.

2. رعایت میزان فشار وارده بر پیچ (تنش) هنگام باز و بسته کردن آنها.

3. نظافت، روغنکاری و به طور کلی تعمیر و نگهداری صحیح برای جلوگیری از خرابی و مواجه نشدن با هزینه‌های پیش بینی نشده.

4. تنظیم صحیح کشش زنجیر و مقدار افتادگی آن ضمن بهبود عملکرد زیربندی، عمر مفید پیچ و مهره‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

5. استفاده از زنجیرهای مناسب برای کاربردهای مختلف ماشین؛ به طور مثال استفاده از زنجیر لاستیکی برای کار روی زمین نرم و زنجیر فولادی برای سطوح سخت.
 

قیمت پیچ و مهره کفشک و دنده اسپراکت

چنانچه نیاز به پیچ و مهره برای قسمتهای مختلف علی الخصوص زیربندی ماشین آلات راهسازی و معدنی خود دارید می‌توانید با فروشگاه پیشگام لیفتراک در تماس باشید.